Jistě už jste při listování v pracovních inzerátech narazili na takové, u kterých si nejste jisti, co vlastně nabízejí a jaká je náplň práce. Tyto nabídky jsou většinou pochybné a je lepší se jim vyhnout. Občas je ale těžké rozlišit, co je seriózní a co nikoliv. Dáme vám pár základních typů, jak poznat poctivou nabídku pracovní pozice. Co by tedy v inzerátu nemělo chybět?
Jméno zaměstnavatele
V každém inzerátu by mělo být uvedeno jméno firmy, která pozici nabízí. Vy si pak můžete najít základní informace o společnosti, čím se zabývá a jakou má firemní politiku. Občas narazíte třeba i na názory současných či bývalých zaměstnanců a můžete si udělat celkový obrázek o vašem budoucím potencionálním zaměstnavateli. Na pohovor se pak můžete daleko lépe připravit a nebudou vás čekat nepříjemná překvapení.
Výjimkou jsou pracovní a personální agentury, které do inzerátu většinou píšou formulku „Pro našeho významného klienta“. Nezalekněte se toho, zavolejte nebo napište do agentury, že byste měli zájem o jméno zaměstnavatele. Vyhýbejte se však inzerátům, kde není uvedeno ani jméno agentury.
Název pozice, pracovní poměr
Z názvu pozic, které se v této době objevují, je občas opravdu těžké vyčíst, co by mělo být vaší náplní práce. V tomto případě platí jednoduché pravidlo: „Čím jednodušší, tím lepší“. Vybírejte si takové inzeráty, kde získáte dobrou představu o vaší budoucí náplni práce.
Také by z inzerátu mělo být jasně patrné, jakou formu spolupráce firma nabízí. Jedná se o hlavní pracovní poměr, zkrácený úvazek, dohodu o provedení práce, dohodu o pracovní činnosti či práci na živnostenský list? Mějte jasnou představu a nepolevujte ze svých nároků.
Požadavky
Rozmýšlíte si, zda má vůbec cenu na daný inzerát odpovědět? Pečlivě si pročtěte požadavky na vzdělání, praxi a dovednosti a zhodnoťte, zda hledají právě vás. Pokud máte nižší vzdělání, než je požadováno, ale zato dostatečnou praxi, klidně zkuste odpovědět. Naopak by to však bylo spíše bez valného úspěchu. Většina personalistů upřednostňuje praxi před vším ostatním. Pokud máte těsně po škole a zkušenosti žádné, hlaste se především na juniorské pozice nebo do mladých začínajících firem, kde máte větší šanci.
Nástup do práce a benefity
V inzerátu nemusí být přesný den nástupu, ale alespoň předpokládané datum. U brigád se toleruje údaj „nástup ihned“ nebo „nástup dle domluvy“.
Každá seriózní firma by také měla uvádět, co vám kromě platu nabídne. Ať už se jedná o stravenky, více dní dovolené, firemní telefon, počítač či auto k soukromému užívání. Dostaňte z nabídky pocit, že o vás opravdu stojí.
Kontakt na zaměstnavatele
Vždy byste měli mít možnost z inzerátu vyčíst telefonické a emailové spojení na personalistu. Není dobré, pokud odpovídáte prostřednictvím tlačítka „Odpovědět“ a nevíte komu a kam vlastně životopis přijde. Vítaným bonusem je, pokud nabídka obsahuje i odkaz na webové stránky společnosti.